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Dilemas del perito experto: derechas indigenas a la tierra en Surinam y Guyana Derechos 57: 36–55, 2018. Special issue on Dilemas del Peritaje Cultural (Dilemmas of Cultural Expertise), edited by Rosalva Aída Hernández Castillo, Christopher Loperena, and Mariana Mora. Translated by Luis Manuel Claps. 

Este artículo examina dos informes periciales presentados ante la Comisión y la Corte Interamericana de Derechos Humanos. El primero, sobre la negativa de Surinam a reconocer los derechos a la tierra de los pueblos indígenas, a pesar de sus obligaciones internacionales. El segundo, sobre títulos de tierras de población indígena en Guyana. Comparar ambos casos me permite hacer observaciones sobre la investigación etnográfica a corto plazo para peritajes antropológicos, incluyendo la necesidad de hacer que estos informes resulten comprensibles en tres marcos superpuestos: el de los abogados y el sistema legal, el de las comunidades en lucha por sus derechos, y el de la disciplina antropológica. Además, considero las elecciones narrativas adoptadas en los informes, los dilemas políticos de ser perito experto y los desafíos de la etnografía a corto plazo.

Dilemmas of an expert witness in the Amazon, Kellogg Institute for International Studies Working Paper #428, 2018. University of Notre Dame. July, 1–28. 

This article discusses two affidavits submitted to the Inter-American court system. The first is concerned with Suriname’s refusal to recognize indigenous land rights despite its international obligation to do so. The second addresses problems associated with indigenous land titles in Guyana. Comparing the two cases permits observations about ethnographic research conducted for expert witness reports, including the need to make affidavits legible to three different audiences, each with its own frame of reference: the legal system, communities seeking recognition of their rights, and anthropology (Paine 1996). I also consider the narrative choices in these affidavits, the political dilemmas of being an expert witness, and the compromises of short-term ethnography.

 

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